|
پدستالها
پدستالها عبارتند از ستونهای بتنی کوتاه و کم
آرماتور و حتی گاهی بدون آرماتور که عموماً روی پی های بتنی اجرا شده و
روی آنها صفحه زیر ستون نصب شده و سپس ستونهای فلزی روی صفحه نصب میگردد.
این ستونها بدلیل ابعاد نسبتا زیاد ( از نظر عرضی زیاد و ارتفاعی کم) جزء
ستونهای لاغر محسوب میشوند و لذا تحمل مقاومت فشاری آنها بسیار زیاد
میباشد.
دلایل استفاده:
۱) زمانیکه بخشی از ستون فلزی داخل خاک مدفون باشد که به جهت پوسیدگی آن از پدستال ها در همان بخش استفاده می کنند.
۲) زمانیکه ارتفاع ستون فلزی زیاد باشد و به جهت مهار کردن لاغری آن در بخشی از آن به طرف پی از پدستال استفاده می کنند.
۳) زمانیکه لنگر در پای ستون یا نباشد یا کم باشد.
۴) زمانیکه در بخش زیر زمین ساختمان با ارتفاع حدود۳ متر بخواهیم فضای قابل استفاده داشته باشیم.
۵) زمانیکه بخواهیم بخش زیر زمین ساختمان را بجای ستونهای فلزی با
پدستالهای بتنی اجرا و در حقیقت پدستالها با پی تولید یک پی جدید بنماید و
در محاسبات سازه به صورت پی وارد شود.
۶) زمانیکه بخواهیم ستونهای اکسپوز (در نما و دید) فلزی از کف به بالا باشد.
نکته۱: توصیه شده پدستال ها فقط زمانیکه لنگر در پای ستون نیست استفاده
شوند در غیر اینصورت محاسبات آنها مانند ستونهای بتنی بوده و آرماتورهای
مورد نیاز را باید محاسبه کرد.
نکته۲: جهت خرد نشدن سطح پدستال معمولاً از یک شبکه مش آرماتور ضعیف تا حد نمره ۱۴ روی پدستال و زیر صفحه زیر ستون استفاده میکنند. منبع : ایران سازه
نويسنده :رضا عصمتی مهندس عمران
تاريخ: پنجشنبه بیست و یکم آذر ۱۳۹۲ ساعت:
Overstrength and rotation capacity for EBF links made of European IPE sections
منبع : ایران سازه
Amin Mohebkhaha, Corresponding author contact information, E-mail the corresponding author, E-mail the corresponding author,
Behrouz Chegenib, E-mail the corresponding author
a Structural Engineering Division, Faculty of Civil and Architectural Engineering, University of Malayer, Malayer, Iran
b Young Researchers Club, Khorramabad Branch, Islamic Azad University, Khorramabad, Iran
Thin-Walled Structures
Volume 74, January 2014, Pages 255–260
Highlights
•
The AISC overstrength factor is unconservative for the design of EBFs having short IPE links with closely spaced stiffeners.
•
Least stiffeners may be used for IPE links to have a small overstrength factor leading to economic design of EBFs.
•
IPE links achieve rotation angles larger than the rotations required by Provisions.
Abstract
Overstrength factor and inelastic rotation capacity are the key
parameters in eccentrically braced frames (EBFs) design which may affect
significantly the design economy or safety. The overstrength factor
given in the 2005 AISC Seismic Provisions is based on the previous tests
on wide-flange link beams commonly used in the united states. Despite
the extensive research conducted on EBFs link beams, it is not known
whether the overstrength factor given by the Provisions can be used for
the design of EBFs having IPE link beams. In this paper a three
dimensional finite-element model using ABAQUS is developed for the
inelastic nonlinear analysis of IPE link beams. The model is used to
investigate the applicability of the overstrength factor and inelastic
rotation capacity given by the Provisions to design of EBFs with IPE
link beams. It was found that the strain hardening overstrength factor
of short link beams made of European IPE sections with closely spaced
stiffeners is greater than the Provisions' factor. Therefore, using the
Provisions' overstrength factor may lead to unconservatie design of EBFs
having such links. However, the overstrength factor given by the
Provisions can be used conservatively to design EBFs with intermediate
and long IPE links. Also, it was shown that links made of IPE sections
can sustain much larger rotations than the rotations required by the
Provisions.
Keywords
Overstrength;
Inelastic rotation capacity;
Eccentrically braced frame;
Link beam;
IPE section
نويسنده :رضا عصمتی مهندس عمران
تاريخ: پنجشنبه بیست و یکم آذر ۱۳۹۲ ساعت:
Model Based Damage Detection of Concrete Bridge Deck Using Adaptive Neuro-Fuzzy Inference System
منبع : ایران سازه
Model Based Damage Detection of Concrete Bridge Deck Using Adaptive Neuro-Fuzzy Inference System
Author(s): Amir Tarighat
Lavizan
Study Type: Research Paper | Subject: Structure- Concrete | Receive: 2013/02/26 - Accept: 2013/10/2 - Publish: 2013/10/2
Article abstract:
Concrete bridge deck damage detection by measurement and monitoring
variables related to vibration signatures is one of the main tasks of
any Bridge Health Monitoring System (BHMS). Generally damage puts some
detectable/discoverable signs in the parameters of bridge vibration
behavior. However, differences between frequency and mode shape before
and after damage are not remarkable as vibration signatures. Therefore
most of the introduced methods of damage detection cannot be used
practically. Among many methods it seems that models based on artificial
intelligence which apply soft computing methods are more attractive for
specific structures. In this paper an Adaptive Neuro-Fuzzy Inference
System (ANFIS) is used to detect the damage location in a concrete
bridge deck modeled by finite element method. Some damage scenarios are
simulated in different locations of the deck and accelerations as
representatives of response at some specific points are calculated.
Excitement is done by applying an impact load at the center of the deck.
In the proposed ANFIS damage detection model accelerations are inputs
and location of the damage is output. Trained model by simulated data
can show the location of the damage very well with a few training data
and scenarios which are not used in training stage. This system is
capable to be included in real-time damage detection systems as well.
Keywords: Damage detection, finite element method, adaptive neuro-fuzzy inference system, simulated damage scenarios,
Full text [PDF 480 kb]
نويسنده :رضا عصمتی مهندس عمران
تاريخ: چهارشنبه بیستم آذر ۱۳۹۲ ساعت:
برگرفته از shoma5.ir
در این فایل، روشهای صحیح و نیز روشهای نادرست اتصال اعضای فولادی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
شکلهای گویا و نیز توضیح هر کدام از دیتیلها، بسیار آموزنده است.
مطالعه این فایل را به همه مهندسان طراح سازه و مجریان اسکلت فلزی توصیه می کنیم.
حجم فایل: 1 مگابایت
نويسنده :رضا عصمتی مهندس عمران
تاريخ: چهارشنبه بیستم آذر ۱۳۹۲ ساعت:
منبع:شهرخبر زیباترین میدانهای جهان
مجله خانواده سبز: همیشه
«میدان»ها در یک شهر از لحاظ جغرافیایی طبیعی و تاریخی جلوه ای ویژه به آن
شهر می دهند و بسیاری از مردم جهان یک شهر را به میدان بزرگش می شناسند.
به تازگی یک نظرسنجی اینترنتی در سطح بین المللی صورت گرفت و توریست هایی
که تاکنون به نقاط مختلف جهان سفر کرده بودند یا از روی تصویر نگاهی به
میدان های مطرح این کره پهناور داشتند در این نظرسنجی شرکت کردند و
زیباترین میدان جهان را انتخاب کردند... میدانی که موفق شد رتبه اول را از
آن خود کند، میدانی بود در ایران عزیزمان و شهر زیبای اصفهان، میدان نقش
جهان ... آنچه در ذیل می خوانید به 10 میدان برتر این نظرسنجی اختصاص دارد. 1- میدان نقش جهان اصفهان
میدان
امام (ره)؛ این میدان در مرکز شهر اصفهان واقع است و در مجموعه تاریخی نقش
جهان قرار دارد. بناهای تاریخی موجود در میدان نقش جهان شامل عالی قاپو،
مسد امام، مسجد شیخ لطف الله و سردر قیصریه است. علاوه بر این بناها، دویست
حجره دو طبقه پیرامون میدان واقع شده است که عموما جایگاه عرضه صنایع دستی
اصفهان می باشند. میدان نقش جهان در تاریخ 8 بهمن 1313 در فهرست آثار ملی
ایران ثبت شد و در اردیبهشت 1358 نخستین اثر ایرانی بود که به عنوان میراث
جهانی یونسکو نیز به ثبت جهانی رسید. توریست و جهانگردی نیست که به این
میدان بیاید و از تماشای زیبایی آن، تعجب نکند؛ ضمن اینکه در عصر ماشینی
حاضر، شما همچنان می توانید سوار بر درشکه ای شوید و این میدان را چرخ
بزنید.
2- میدان پیازا دل کامپو لطفا به ادامه مطلب توجه فرمایید ...
نويسنده :رضا عصمتی مهندس عمران
تاريخ: چهارشنبه بیستم آذر ۱۳۹۲ ساعت:
توزیع کارت اعتباری ویژه اعضاء باشگاه مهندسین
منبع : سازمان نظام مهندسی
توزیع کارت اعتباری ویژه اعضاء باشگاه مهندسین
به
گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ، باشگاه مهندسین
اعلام کرد : كارت اعتباري يكي از ابزارهاي مهم مالي و محصول جديد بيمه ملت
است كه اين شركت به مشتريان معتبر خود اعطاء مي كند. اين محصول نوعي بيمه
اعتباري است كه در معاملات خرد، بازپرداخت اقساط خريداران به فروشندگان را
بيمه مي كند.
كارت
اعتباري بيمه ملت محصول نوين صنعت بيمه و جايگزيني مناسب براي چك تضمين در
خريد هاي اقساطي مي باشد. دارندگان اين كارت مي توانند به فروشگاه ها و
شركت هاي طرف قرارداد بيمه ملت مراجعه كرده و كالاها و خدمات موردنيازخود
را به صورت اقساط خريداري نمايند.
باشگاه
مهندسین سازمان نظام مهندسی ساختمان همچنین اعلام کرد : مزاياي كارت
اعتباري بيمه ملت :دارندگان کارت اعتباری هنگام مراجعه به مراکز و
فروشگاههای طرف قرارداد با بیمه ملت فقط با در دست داشتن کارت بدون نیاز به
پرداخت چک و یا معرفی ضامن می توانند به میزان اعتبار تعیین شده در کارت
خریدهای خود را بصورت اقساطی انجام دهند و همچنین به محض پرداخت این اقساط
در موعد مقرر به میزان قسط پرداخت شده کارت آنها مجددا شارژ خواهد شد.
گفتنی
است استفاده از كارت اعتباري و انجام به موقع تعهدات موجب افزايش اعتبار
دارنده كارت مي شود و عدم انجام به موقع تعهدات موجب كاهش اعتبار و در
صورت تکرار آن موجب ابطال اعتبار خواهد شد و سيستم اطلاع رساني بيمه ملت
سررسيد اقساط را از طريق پيامك به دارنده كارت يادآوري مي كند و دارندگان
كارت اعتباري مي توانند از طريق اينترنت و يا مركز تلفن بيمه ملت صورتحساب
خود را دریافت کنند، رمز کارت خود را تغییر دهند، کارت مفقود شده را لغو و
کارت جدید تقاضا نمایند .
مهندسان
عضو باشگاه مهندسین سازمان نظام مهندسی ساختمان می توانند جهت کسب اطلاعات
بیشتر با مرکز ارتباط با مشتریان بیمه ملت با شماره 85333-021 و یا با تلفن 26410993-021 باشگاه رفاهی تماس حاصل فرمایید.
نويسنده :رضا عصمتی مهندس عمران
تاريخ: سه شنبه نوزدهم آذر ۱۳۹۲ ساعت:
چک لیست طراحی ساختمانها در برابر زمین لرزه طبق مبحث ششم مقررات ملی ساختمان
|
| | |